نکاتی پیرامون ارزشیابی عملکردی
در آزمون های عملکردی از آزمون شونده انتظار می رود با استفاده از دانش قبلا فراگرفته شده و دانش فعلی خود و بهره گیری از مهارت های مناسب جهت حل مسایل واقعی، به صورت فعال با مسأله، آزمون یا سوال داده شده، برخورد کرده و پاسخ لازم را تولید کند. در این آزمون ها، بر فرایند و بازده یادگیری تاکید می شود. برخلاف آزمون های پایانی که به طور عمده بر مهارت یادآوری و باز شناختی تاکید دارد.
در این آزمون ها از دانش آموز خواسته می شود تا مسایل معنی دار علمی، مانند مسایلی که در زندگی روزمره با آن روبرو می شوند را حل کنند. به عبارت دیگر با استفاده از شیوه های علمی و روش به کار گرفته شده توسط دانشمندان، خود، مجریان کارآمد کسب دانش و بسط دهنده یافته های خود باشند.خصوصیات عمده سنجش عملکرد عبارت اند از:
-1- درخواست از دانش آموزان جهت عمل کردن، تولید کردن، خلق کردن یا انجام دادن
2- -مهارت های حل مساله و استفاده از سطوح بالاتر تفکر
3- -استفاده از فعالیت های آموزشی معنا دار
-4- انجام فعالیت های مشابه با فعالیت های دنیای واقعی
انواع آزمونهای عملکردی
آزمونهای عملکردی از نظر زمان به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. از لحاظ ساختاری آزمونهای عملکردی دارای 4نوع مختلف اند:
1. آزمون عملکردی کتبی: تاکید این نوع آزمون بر کاربست دانش و مهارت در موقعیت های عملی و یا شبیه سازی شده با موقعیتهای عملی می باشد مانند ارائه یک گزارش یا رسم یک نقشه.
2. آزمون عملکردی شناسایی: این نوع از آزمونهای عملکردی بر سنجش توانایی دانش آموزان در تشخیص ویژگیها، محاسن، معایب و موارد استفاده امور تاکید دارد مانند شناسایی رودها و کوه ها روی یک نقشه.
3. آزمون عملکردی نمونه کار: به آزمونی گفته می شود که در آن از فراگیر خواسته می شود اعمالی را انجام دهد که معرف عملکرد واقعی مطلب مورد سنجش باشد مانند ساختن یک مکعب به ابعاد مختلف.
4. آخرین نوع آزمون عملکردی، آزمون عملکردی در موقعیتهای شبیه سازی شده می باشد. در این نوع از آزمونها دانش آموز اعمالی را که انجام آن در موقعیتهای واقعی ضروری هستند در یک موقعیت مصنوعی یا شبیه سازی شده انجام می دهد مانند پست نمودن یک نامه یا ایفای نقش در یک درس.
مثالها :
چرا در این مدار لامپ روشن نمی شود.
غلط های دستوری این نامه را تصحیح کن.
اشکال متن ترجمه شده را تصحیح کن .
حجم این پارچ آب را با هر شکلی که می دانید محاسبه کنید.
برگرفته از کتاب آن چه معلم باید در مورد ارزشیابی مستمر بداند